تبلیغات
احكام و پرسش و پاسخ - احكام وضو
 

صفحه اصلی

ایمیل مدیریت ارتباط با ما پاتوق عمارها پشتیبانی  

 

 



تاریخ امروز :


  • آذر 1393

  • مهر 1393

  • مرداد 1393

  • تیر 1393

  • خرداد 1393

  • همه آرشیوها

  •           احكام وضو

    نویسنده : علی اصغر عزیزی

    نظرات ()


    بسم الله الرحمان الرحیم

    وضو

    وضو، از جمله عبادات به شمار می‌رود و نیز شرط صحت نماز و بعضی امور دیگر است.

    وضو در روایات،‌ باعث صحت، طول عمر و نورانیت باطن معرفی شده است.

    فلسفة وضو هم مثل سایر عبادات، بالاتر از فواید مادی و نتایج جسمانی است؛ بلكه فایده آن، معنوی و روحانی و برای قرب به مبدأ است. حدیث نبوی‏ صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله «اَلْوُضُوءُ‌ نُورٌ‌‌ وَ‌ اَلْوُضُوءُ‌ عَلَی الْوُضُؤءِ‌ نُورٌ عَلَی نُور؛ وضو نور است و وضو [گرفتن] با [داشتن] وضو، نوری اضافه بر نوری دیگر است.‌» نیز اشاره به همین معنا دارد.

    مراد از نور در فایده وضو، صفای قلب، حصول قرب و چراغی است كه مؤمن را از ظلمات ماهیات و مادیات نجات می‌دهد و برای رسیدن به معنویات و ورود به ساحت قدس حضرت احدیت رهبری می‌كند.

    وضو افزون بر فواید روحی، روانی، معنوی و حقیقی، حاوی فواید جسمانی، مادی، طبیعی و بهداشتی زیادی است. در ذیل به بعضی از حکمتها و فوائد مادی و معنوی وضو اشاره می‌شود:

    1. یكی از شرایط وضو این است که اعضا باید شسته شود و باید برای رسیدن به این مقصود، همه آلودگی های بدن، مانند آلودگی های اطراف ناخنها رفع شود. (1)

    این سفارش،‌ یك دستور بهداشتی مهم برای همة طبقات شهری و روستایی است كه با رعایت آن در همة عمر، پاكی بخشی از اعضای بدن را ـ كه به طور مستقیم با آنها تماس دارند‌ ـ حفظ كنند.

    غیر از اعضای وضو، دیگر اعضای بدن، زیر لباس است و كمتر به میكروب و كثافات محیط آلوده می‌شود؛ از اینرو مردم باید چند بار در شبانه روز وضو بگیرند و دست و صورت را بشویند؛ زیرا در معرض آلودگی قرار دارد.

    اگر چركهای سر و پا و اطراف ناخنها به قدری باشد كه مانع رسیدن آب به پوست شود،‌ مسح، درست نیست. باید محل مسح پاكیزه باشد؛ به گونه‌ای كه مانعی برای مسح وجود نداشته باشد

    چه محركی بالاتر از این پیدا می‌شود كه مردم مجبور باشند در شبانه روز چندین بار وضو بگیرند و وادار شوند كه بدن و سر خود را پاك و تمیز نگه دارند؟ (2)

    2. هنگامی كه با آب پاكیزه و خنك وضو می‌گیرید، صورت و دستهایتان را می‌شویید و بر این اعضا دست می‌كشید. (3)

    در این صورت، جریان خون در سطح بدن تقویت می‌شود و همین امر، عكس‌العمل سریعی را در همة بدن سبب می‌شود. نتیجة فوری و محسوس آن، خرمی و تازگی است كه بیش‌تر افراد پس از وضو در خود احساس كنند. این احساس، نشانة سلامت افراد است.

    3. دست را می‌شوییم؛ چون محل تجمع میكروبها و راه نفوذ آن به بدن است. شستن صورت و استنشاق نیز راه نفوذ میكروبها و باكتریها را از بینی و دهان مسدود می‌كند.

    4. امام رضا‏علیه‏ السلام دربارة فلسفه وضو می‌فرماید: «وضو برای این است كه بنده در مقابل خداوند، پاكیزه باشد و از كثافت و نجاست پاك شود و خواب از چشم او بیرون رود.

    سبب وجوب شستن صورت، این است كه با صورت، سجده و خضوع می‌كند و علت شستن دست، این است كه با دست خود، حاجت خود را عرضه می‌كند و علت مسح سر، این است كه سر خود را در حالت نماز رو به قبله می‌كند و علت مسح پا این است كه قیام و قعود نماز را با آن انجام می‌دهد.‌» (4)

    5. موسیو شارل مسیمیر درباره وضو در اسلام و اسرار بعضی از احكام مسلمانان چنین می‌گوید:

    «شستن روی چشم در وضوی شرعی، حاوی نكاتی در حفظ صحت عمومی است؛ چنانچه اروپاییان به شستن چشم و روی خودشان فوق‌العاده اهمیت می‌دهند و برای زایل‌كردن سنگینی ذهن و سر، رفع ركود و به كار انداختن اعصاب باز مانده از كار، مسح كردن سر را لازم می‌دانند. همچنین مسح، مانع از هجوم خون به دماغ است.

    مسح سر در صورت اشتغال به كارهای دشوار و غلبه قوة فكریه بر سایر قوا بسیار اهمیت دارد و مسح پاها نیز در نظافت و رفع بوی پا مدخلیت شایانی دارد.

    ماساژ سوئدی، به معنای مالش (مشت مال) بدن است. امروز خاصیت و فواید ماساژ برای همه طبقات ثابت شده است؛ به ویژه دانشمندانی كه مطلق ماساژ، به‌ویژه ماساژ سوئدی (5) را باعث تقویت و تسریع گردش خون می‌دانند و آن را در مباحث ورزش در رأس قرار می‌دهند.

    وضوی اسلامی، همان خاصیت ماساژ را به نحو اتمّ در بردارد؛ زیرا وقتی آب سرد به سطح اعضای وضو رسید، محل آن، سرد می‌شود و جریان خون به آن سمت، شدت می‌یابد. سپس دستگاه گردش خون برای حفظ درجة طبیعی بدن و جبران حرارت از دست رفته اعضاء به سرعت فعالیت می‌كند و در نتیجه، در دستگاه گردش خون، نشاط به وجود می‌آید.‌» (6)

    6. دكتر عفیف می‌نویسد:

    «قبض و بسط در رگهای پوست بر اثر جریان آب وضو،‌ باعث افزایش حركت قلب و نشاط جسمی می‌شود و حركات تنفسی (جذب اكسیژن و دفع كربن) را آسان می‌كند. همچنین سبب تمدد اعصاب می‌شود و شخص را از ابتلا به بیماریهای مختلف مصون می‌دارد.

    شستشوی دست برای وضو، روزانه حداقل 5 بار، عامل نظافت دست و پیشگیری از ورود میكروبهای مختلف به دهان و ابتلا به بیماریهای گوارشی و سایر امراض سخت می‌شود.‌» (7)

    7. بعضی دیگر از آثار جسمی وضو این است كه شستن قسمتهایی از بدن، آن هم روزی چند بار و با فواصلی خاص، باعث استراحت و آرام‌سازی عضلات و تخفیف تشنجات جسمی و روانی می‌شود. این سخن، شاید بتواند توضیحی ساده باشد برای این سفارش پیامبر‏صلی‏ الله ‏علیه ‏وآله كه فرمود: «برای فرونشاندن خشم، وضو بگیرید.‌» (8)

    8. مهم‌ترین نقش وضو، پیشگیری از بیماریهای مختلفی است كه تعداد آنها را 17 بیماری ذكر كرده‌اند. مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: وبا، تیفویید، سیاه‌سرفه، تراضم، مسمومیتهای غذایی و... . (9)

    حسن ختام این قسمت از بحث را حدیثی از نبیّ مکرّم اسلام قرار می‌دهیم.

    پیامبر‏صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله به انس فرمود:

    «یا انسُ اَكثِرْ مِنَ‌الطَّهُورِ یزدِ اللهُ فی عُمُرِكَ‌فَإنِ استَطَعْتَ اَنْ تَكُونَ بِاللَّیلِ و النَّهارِ عَلی طَهارَةٍ فافَعل فإنَّكَ‌ تَكُونُ اِذَا مِتَّ عَلی طهارَةٍ مِتَّ شهیداً؛ (10) ‌ای انس! از آب، زیاد استفاده كن (همیشه با وضو باش) كه در این صورت خداوند عمرت را طولانی می‌كند. پس اگر بتوانی در شب و روز، این کار را بكن؛ زیرا اگر با طهارت بمیری، شهید مرده‌ای.‌»

    از این روایت و مانند آن، چنین بر‌می‌آید كه شرع مقدس اسلام، آن اندازه به پاكیزگی اهمیت می‌دهد كه شایسته است مردم، حتی هنگام كارهای روزانة دنیوی نیز با وضو باشند تا بدین ترتیب علاوه بر ایجاد حالت معنوی برای انسان، بر محیط اجتماعی و كاری آنان، پاكیزگی حكم‌فرما شود.

     

    پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

     

    (1). وسائل الشیعه،‌ حر عاملی،‌‌ مؤسسه آل البیت،‌ ج1،‌ ص 377.

    (2). پاكیزگی و بهداشت در اسلام، سید محمد صانعی،‌ قم،‌ بوستان كتاب، اول، 1385ش، ص 183.

    (3). عروة الوثقی، سید محمد كاظم طباطبایی، تهران، مكتبة الاسلامیه، ج 1، ص 200. من‌الافعالِ المستحبه أَن یكونُ ذلكَ مَعَ اِمدادٍ الیَد علی تِلكَ المَواضِعِ.

    (4). علل الشرایع، شیخ صدوق، ترجمه سیدمحمد جواد ذهنی تهرانی، مؤمنین، ‌سوم،.1382 ش، ج1، ص885.

    (5). ماساژ سوئدی آن است كه تمام اعصاب را به كار می‌اندازد.

    (6). فلسفه احكام، احمد اهتمام،‌‌ اصفهان، چاپخانه اسلام، 1344ش، ج 1،‌‌ ص 233.

    (7). پرستش آگاهانه، ص 59، به نقل از: روح الصلوة فی الاسلام، دكتر عفیف عبدالفتاح، ترجمه دكتر محمد رضا رضوان طلب، قم،‌‌‌ ستاد اقامه نماز دوم، 1375، ص 82.

    (8). با استفاده از مقاله مندرج در ویژه نامه دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی به مناسبت برگزاری هفتمین اجلاسیه نماز در ارومیه، مهر 1376ش.

    (9). الابداعات الطیبه لرسل الانسانیه، سالم مختار، بیروت، مؤسسة المعارف، 1995 م، ص 54.

    (10). وسائل الشیعه، ج 1، ص 383، استحباب وضو.





















    پنجشنبه 27 آذر 1393-06:59 ب.ظ


    مطالب گذشته

  • احكام وضو

  • احكام حسینی3

  • پنج فضیلتی که امام رضا(ع) برای عزاداران حسینی بیان فرمودند

  • احكام حسینی 2

  • احكام حسینی 1

  • رطوبت های كه از مردان خارج می شود

  • عذر تقصیر

  • احكام روزه5(روزه مسافر)

  • حكمت و فلسفه عدم وجوب روزه مسافر

  • احكام روزه4(موارد قضاء و كفاره)

  • احكام روزه(3)مبطلات روزه

  • احكام روزه(2) مبطلات روزه

  • احكام روزه(1)

  • فلسفه وجوب روزه

  • طهارت(احكام آبها)


  • لیست آخرین پستها


    صالحون  salehon


    علی اصغر عزیزی


    آمار مطالب
    کل مطالب :
    کل نویسندگان :
    آمار بازدید
    بازدید امروز :
    باردید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    بازدید کلی :

    بروزرسانی


    علی اصغر عزیزی


    قالب مذهبی وبلاگ

    صالحون

    امام و شهداء
    بسیج
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
    دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی
    دفتر حضرت آیت الله سبحانی
    دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی
    دفتر حضرت آیت الله صافی
    دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی
    دفتر حضرت آیت الله سیستانی
    دفتر آیت الله مكارم شیرازی
    خیمه قائم آل محمد(عج)
    حاج حسین
    روستای جمشید آباد
    كارمزد++
    بهشت گمشده كارمزد
    اعتقادی،اخلاقی،اجتماعی،سیاسی
    كارمزدی های مقیم تهران
    كارمزدی های مقیم قم
    امام زاده حسن
    كارمزدی حقیقت طلب

    همه پیوندها