تبلیغات
احكام و پرسش و پاسخ - حكمت و فلسفه عدم وجوب روزه مسافر
 

صفحه اصلی

ایمیل مدیریت ارتباط با ما پاتوق عمارها پشتیبانی  

 

 



تاریخ امروز :


  • آذر 1393

  • مهر 1393

  • مرداد 1393

  • تیر 1393

  • خرداد 1393

  • همه آرشیوها

  •           حكمت و فلسفه عدم وجوب روزه مسافر

    نویسنده : علی اصغر عزیزی

    نظرات ()


    بسم الله الرحمان الرحیم
    حكمت و فلسفه عدم وجوب روزه مسافر چیست؟
    شاید یكی از مهمترین سوالاتی كه ذهن بسیاری را به خودش مشغول كرده است این باشد چرا روزه مسافر در سفر باطل است؟در استدلال به این سوال این را مطرح می كنند سفر های امروزی با سفرها در قدیم بسیار متفاوت است اگر سفرهای قدیم با اسب و شتر بود كه همراه با مشقت و سختی بوده اما امروزه با این هواپیما و ماشین های مدل بالا دیگر كسی خستگی و مشقتی را احساس نمی كند پس چرا مسافر نباید روزه بگیرد
    برای جواب این سوال باید ابتدا روزه مسافر را از منظر قرآن و روایات مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم خداوند در قرآن درباره روزه مسافر چه می فرماید و در روایات اهل بیت درباره نماز و روزه مسافر چه فرموده اند
    1.خداوند مهربان عالم در سوره بقره آیات 184و185 حكم روزه مسافر را بیان فرموده است.
    ((أیاما معدودات فمن كان منكم مریضا أو علی سفر فعدة من أیام اخر......روزهای معدودی را روزه بدارید و هر كس از شما مریض یا مسافر باشد باید روزهای دیگر را روزه بدارد))
    ((شهر رمضان.........فمن شهد منكم الشهر فلیصمه و من كان مریضا او علی سفر فعدة من أیام اخر یرید الله بكم الیسر و لا یرید بكم العسر......پس آن كس از شما در ماه رمضان در سفر نباشد باید آن روز را روزه بدارد،و آن كس كه مریض یا در سفر است باید روزهای دیگری را به همان مقدار روزه بگیرد خداوند آسایش شما را می خواهد نه سختی شما را......))
    طبق صریح این دو آیه خداوند می فرماید مسافر در سفر نباید روزه بگیرد و روزه مسافر در سفر باطل است.
    2.اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)كه مفسر و مبین قرآن كریم هستند این آیه را برای ما تفسیر كردند كه ما به چند نمونه آن اشاره می كنیم
    الف-امام باقر(علیه السلام) در ذیل آیه شریفه می فرماید:(من شهد رمضان فلیصمه و من سافر فلیفطر.. امام در یك جمله كوتاه و پر معنا می فرماید هركس ماه رمضان را درك كرد باید روزه بدارد و هر كس در ماه رمضان مسافرت كرده باید رزه اش را بخورد((تفسیر عیاشی ج1ص81))
    ب-امام زین العابدین(علیه السلام)می فرماید:(و أما صوم السفر و المرض فإن العامة قد اختلفت فی ذلك فقال قوم یصوم و قال الآخرون لا یصوم و قال قوم إن شاء صام و إن شاء أفطر و اما نحن فنقول یفطر فی الحالین جمیعا فأن صامفی حال السفر أو فی حال المرض فعلیه القضاء فإن الله عزوجل فمن شهد منكم....
    امام می فرماید عامه(اهل سنت)در مورد روزه سفر و مرض اختلاف كرده اند بعضی گفته اند مریض و مسافر می توانند روزه بگیرند و بعضی گفتند نباید روزه بگیرند و دسته سوم گفته اند اگر می تواند روزه بگیرد اگر نمی تواند روزه نگیرد ولی ما(اهل بیت)می گویم در هر دو حال حتما روزه را بشكند و افطار كند اگر كسی روزه گرفت باید بعدا قضای آن را بجا آورد سر آخر امام به آیه 184و184 سوره بقره استشهاد فرمودند((وسائل الشیعه ج10ص174ح13142))
    ج:و روایاتی زیادی كه در این باب وجود دارد كه ذكر همه آنها باعث اطاله كلام می شود دوستان عزیز می توانند برای اطلاع به كتاب وسائل الشیعه ج 10 باب وجوب الافطار فی السفر فی شهر رمضان رجوع كنند
     3-با توجه به آیات و روایات در باب عدم وجوب روزه مسافر به جواب سوال می پردازیم
    سوال این بود با توجه به اینكه سفر در قدیم همراه با مشقت و سختی بوده خداوند برای آسایش مردم این حكم را وضع كرده است در نتیجه با توجه به اینكه سفر در حال حاضر دارای مشقت و سختی نیست چون با ماشین های مدل بالا و هواپیما دیگر این حكم هم باید منتفی باشد؟
    باید در جواب این سوال گفت این علت در زمانی می تواند درست باشد كه در زمان خود پیامبر اكرم(ص) هم علت اصلی عدم وجوب روزه مسافر سختی و مشقت بوده باشد در حالی كه این طور نیست چرا؟
    -اگر ما علت اصلی عدم وجوب روزه مسافر را سختی بدانیم پس كسی كه شغلش سفر است و دائما در سفر است باید نماز شكسته و روزه او صحیح نباشد در حالی كه این طور نیست بلكه بر عكس است هم نماز او كامل است و هم روزه او صحیح است.((امام باقر(ع) می فرماید چهار دسته نماز شان در سفر و حضر تمام است1-مكاری(كسی كه شتر دارد و كرایه می دهد2-كری(كسی كه بعنوان خدمتكار می رود3-راعی(چوپان4-اشتقان:دشتبان))(وسائل الشیعه ج8ص485)
    -در روایات ما مشقت و سختی بعنوان علت اصلی در احكام روزه مسافر رد شده است
    امام صادق(ع) می فرماید شخصی به نزد پیامبر(ص)آمد و عرض كرد یا رسوالله آیا در ماه رمضان در سفر روزه بگیرم؟حضرت فرمود خیر پس آن شخص عرض كرد این كار بر من آسان است حضرت فرمود خدای عزوجل بر بیماران و مسافران امت من روزه نگرفتن را تصدیق كرد آیا خوب است كه كسی به شما صدقه(هدیه) بدهد و شما رد كنید(وسائل الشیعه ج10ص175ح13145)

    نتیجه:در آیه 185 (یرید بكم......)بعنوان حكمت حكم بیان شده است نه علت حكم چرا اگر علت حكم باشد با منتفی شدن علت خود حكم هم منتفی می شود ولی با منتفی شدن حكمت حكم همچنان باقی است 


    سه شنبه 3 تیر 1393-11:38 ق.ظ


    مطالب گذشته

  • احكام وضو

  • احكام حسینی3

  • پنج فضیلتی که امام رضا(ع) برای عزاداران حسینی بیان فرمودند

  • احكام حسینی 2

  • احكام حسینی 1

  • رطوبت های كه از مردان خارج می شود

  • عذر تقصیر

  • احكام روزه5(روزه مسافر)

  • حكمت و فلسفه عدم وجوب روزه مسافر

  • احكام روزه4(موارد قضاء و كفاره)

  • احكام روزه(3)مبطلات روزه

  • احكام روزه(2) مبطلات روزه

  • احكام روزه(1)

  • فلسفه وجوب روزه

  • طهارت(احكام آبها)


  • لیست آخرین پستها


    صالحون  salehon


    علی اصغر عزیزی


    آمار مطالب
    کل مطالب :
    کل نویسندگان :
    آمار بازدید
    بازدید امروز :
    باردید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    بازدید کلی :

    بروزرسانی


    علی اصغر عزیزی


    قالب مذهبی وبلاگ

    صالحون

    امام و شهداء
    بسیج
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
    دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی
    دفتر حضرت آیت الله سبحانی
    دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی
    دفتر حضرت آیت الله صافی
    دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی
    دفتر حضرت آیت الله سیستانی
    دفتر آیت الله مكارم شیرازی
    خیمه قائم آل محمد(عج)
    حاج حسین
    روستای جمشید آباد
    كارمزد++
    بهشت گمشده كارمزد
    اعتقادی،اخلاقی،اجتماعی،سیاسی
    كارمزدی های مقیم تهران
    كارمزدی های مقیم قم
    امام زاده حسن
    كارمزدی حقیقت طلب

    همه پیوندها